בכל דבר בעולם, החל מלימודי מתמטיקה ועד להקמת גורדי שחקים, הדבר החשוב ביותר הוא הבסיס. בסיס יציב שעליו מסתמך הפרויקט כולו וממנו אפשר ליצור משהו איכותי באמת. בכל הקשור לגידול הגור שלכם, או אילוף הגור שלכם. התקופה שבה מתפתח וגדל הגור היא הבסיס הזה. היא זו .שלמעשה תעצב את אופיו של כלבכם ותקבע את דרך התנהגותו גם בחייו הבוגרים

 

כשהם קטנים הם חמודים כל כך. הם יצורים שעדיין לא מכירים את העולם לעומק, הם חוששים מאוד, ומעל לכול - להוטים לחקור כל מה שקורה סביבם. זו תקופה נפלאה, שבה הכלב שלכם הוא גרסה מיניאטורית ולא מגובשת של הכלב הבוגר שתפגשו בעוד כמה שנים, כזו שרוצה מאוד לחוות חוויות חדשות ולהתחיל לחיות. אך בזמן שאתם מתרגשים ומתאהבים בו עד מעל לראש (כי איך אפשר שלא?), חשוב שתזכרו: כל מה שיחווה הגור הקטנטן בתקופה הזו, כל הרפתקה וכל אירוע, ישליך על המשך חייו. 

כאשר בעלי כלבים כמוכם זוכים לקבל לידיהם גור כלבים, הם מקבלים תפקיד חשוב ומשמעותי בחייו: תפקיד המחנך, מעצב האופי ומגבש דרכי התנהגותו - ממש כמו לגדל ילד קטן. כל בעל כלב באשר הוא חולם שהכלב שלו יעשה כל מה שהוא אומר, יתנהג "יפה" וידע את מקומו בתא המשפחתי. כל זה תלוי בדרך שבה יתייחסו אליו עוד בהיותו גור. 

תקופת התפתחותו של הגור, מיום לידתו ועד גיל שנה, נחלקת לכמה וכמה שלבים או תת-תקופות. לכל תקופה השפעה מכריעה על דרך התפתחותו של הגור, ולכן, בתור בעלים, חשוב מאוד שתכירו כל אחת מהתקופות הללו לעומק. כך תדעו מה הם הזמנים הטובים ביותר לאימוץ גור חדש, וחשוב מזה: תדעו מתי הפעולות לחינוך הגור יהיו אפקטיביות ביותר. 

המידע שיובא כאן יסייע לכם להבין מהם הרגעים הטובים ביותר ומהן ההזדמנויות המתאימות ביותר ללימוד הגור. הקניית הניסיון הנכון בתקופה המתאימה תסייע לכם לממש את מלוא הפוטנציאל שלו. בפרק זה תקבלו מפתחות להצלחה - מפתחות שיחשפו בפניכם את הבסיס ללמידה נכונה של כלבכם. בואו נכיר את התקופות הקריטיות בהתפתחותו של הגור:

 

תקופה 1 - צעדים ראשונים בעולם חדש: מיום הלידה עד שלושה שבועות

 

זוהי תקופה שבה הגור נמצא במצב החלש, הפגיע והתלותי ביותר בחייו. למעשה, בימים אלו תפקידו לקיים את עצמו ולא יותר, ולכן הוא בעיקר יונק וישן. בתקופה זו, באופן טבעי, הגור תלוי באופן מוחלט באמו ואסור בתכלית להפריד ביניהם, אחרת הוא יתקשה לשרוד.

 

תקופה 2 - היכרות עם הלהקה הפנימית: מגיל שלושה שבועות עד שבעה שבועות

  

בתקופה זו מתחיל הגור להתוודע לעולם שסביבו, ליצור קשרים חברתיים וליזום בעצמו אינטראקציה עם הסובבים, שיהיו בתחילה בעיקר אחַיו הגורים ואמו. מבחינת התפתחותו של הגור והסתגלותו המלאה לעולם החדש, זוהי התקופה החשובה ביותר. בתקופה זו כל חושיו מתפתחים ומתחדדים, הגור לומד לשלוט בגופו ואף מתחיל להבין את מקומו בלהקה הפנימית. זו התקופה שבה הגורים מתחילים לשחק ולבדוק זה את זה, את יכולותיו של האינדיבידואל, את כוחו ואת מקומו בלהקה - פעולות אלה יוצרות את ראשיתה של ההיררכיה שתעצב את אופי הלהקה כולה, אך זהו רק צד אחד של המשוואה. 

בתקופה זו, יש משמעות אדירה למושג חשוב מאין כמותו, שאותו כדאי מאוד שתכירו: החתמה.

בתקופת ההתפתחות השנייה של הגור, הוא עדיין חסר ביטחון וזקוק לחסדיה של אמו. אם לא יבלה את מלוא התקופה הזו לצד האם, ללא שום הסתייגות, התפתחותו תיפגע מאוד - עד כדי חוסר יציבות נפשית. זו, במילים אחרות, החתמה.

ההחתמה היא מצב שבו הגור מזהה בעלי חיים ממין אחר כבני מינו - ממש כמו בסיפורו המפורסם של מוגלי ב"ספר הג'ונגל". "גור האדם" זיהה את הזאבים כבני מינו והתקשה להסתגל לחיים בחברת בני האדם, משום שלא גדל יחד איתם בתקופת ההתפתחות הקריטית ביותר מבחינתו. 

מאותה סיבה בדיוק, הרחקת גור הכלבים מאמו בתקופת ההתפתחות השנייה, וגידולו בחברת בני אדם, תיצור החתמה ותגרום לו להחשיב דווקא את בני האדם כבני מינו, ולא את הכלבים. כך הוא יתַקשר בעיקר עם בני האדם, ולמעשה ישכח או לא יכיר כלל את יכולותיו ואת מאפייניו ככלב. זהו מצב פסיכולוגי בעייתי מאוד, שאותו קשה מאוד לתקן בהמשך, כזה שיותיר את הכלב אבוד בעולם שבו הוא מרגיש לא שייך.

 

:דרך אגב

החתמת הגור יכולה לקרות בחברת כל בעל חיים אחר, ולא רק בעת גידולו בחברת בני אדם.

 

תקופה 3 - למידה ויצירת הבסיס לקשר עם בני אדם: שבעה שבועות עד שלושה חודשים

 

לאחר שיצָר את הקשר החשוב עם בני מינו, הבין את מקומו בלהקה ונשאר לצד אמו ואחיו הגורים בתקופות הקריטיות ביותר, מוכן הגור לשלב הבא, שלב חשוב בפני עצמו: בתקופה זו מוחו של הגור פתוח ללמידה ולהטמעה של דברים חדשים, הוא מוכן לחוות חוויות חדשות ולהכיר "חברים" חדשים - זוהי עליית מדרגה בהתפתחות הגור, תקופה בעלת מאפיינים שונים לחלוטין מתקופת ההחתמה.

 

מבחינת הבעלים עצמם, בתקופה זו חשוב מאוד להקפיד על יחס אוהב ומפנק, על גישה רגועה ושלווה, ללא צעקות או הרמות קול ועם הרבה מאוד צ'ופרים ובונוסים על התנהגות טובה.

חשוב מאוד, כמובן, להימנע מגישה תוקפנית ומאלימות מכל סוג שהוא - זוהי שיטת חינוך פסולה לחלוטין בכל שלב בחייו של הכלב, אך במיוחד בתקופה זו! שימוש באלימות בתקופת ההתפתחות השלישית ירגיל את הגור ללמוד רק בצורה זו, ואף יהפוך אותו לכלב בוגר אלים ותוקפני, או לחלופין - פחדן, חשדן וכנוע.

 

זכרו כי פתיחותו של הגור ללמוד ולהתנסות בזמנים אלו מספקת לבעלים הזדמנות מושלמת ללמד "טריקים" ראשונים, לבסס דרכי התנהגות ואף לבצע מהלכים ראשונים של לימוד אמתי - כאלו שיהיו הבסיס לבניית שיתוף פעולה מלא ביניכם לבין הגור, גם כשיגדל.

 

חלקה המאוחר יותר של תקופה זו, החל מהשבוע השמיני פחות או יותר, הוא הזמן הטוב ביותר להפגיש לראשונה בין הגור ובין בני האדם, ולמצוא לו בעלים. זו גם התקופה שבה ניתן (ואף מומלץ) ליצור את המפגש הראשוני עם בני אדם נוספים, כאלו אשר נמצאים מחוץ למעגל הקרוב. חשוב לזכור שהקשר הראשוני עם הסביבה האנושית החיצונית, מחוץ למקומו הטבעי של הגור, דווקא הוא זה שיעצב את יחסו של הגור לכלל בני האנוש למשך כל ימי חייו.

 

אם נסכם, הרי שתקופת ההתפתחות השלישית היא תקופה שבה מומלץ להתחיל בהטמעת כללים ועקרונות מרכזיים ובהקניית הרגלים נכונים, כאלו שיניחו את היסודות ויעצבו את התנהגותו של הכלב בעתיד.

 

תקופה 4 - התפתחות גופנית מואצת ומאבקי מנהיגות: שלושה עד ארבעה חודשים

 

תקופה זו קצרה יחסית ונמשכת חודש ימים, פחות או יותר. אבל שלא תטעו: במהלך החודש התמים הזה מתרחשים כמה וכמה תהליכים משמעותיים, שלהם כדאי להיות מודעים.

 

התקופה הרביעית להתפתחותו של הגור מתאפיינת, בראש ובראשונה, ב"צמיחה" גופנית מרשימה: זהו השלב שבו הכלב מתפתח בקצב מהיר שאי אפשר שלא להבחין בו, גם אם מדובר בגזע קטן יחסית. בתקופה הזו מתעצב גופו של הגור מבחינה פיזית, ומקבל צורה יציבה וחזות מגובשת יותר. לנגד עיניכם יהפוך הגור הקטן לכלב של ממש, לפחות מבחינה חיצונית (מבחינה פסיכולוגית הוא עדיין גור לכל דבר ועניין).

 

לצד השינוי הפיזי המרשים, מתרחש שינוי נוסף, פנימי ובעל משמעות גדולה עוד יותר: הכלב מבקש לקבוע את מעמדו בסביבה שבה הוא חי, כמו כל פרט בלהקה הפנימית. לכן אין זה משנה אם מדובר בלהקת זאבים, בלהקת כלבים או בתא משפחתי אנושי - בכל מקום שבו יהיה הגור באותה תקופה, הוא ינסה להשיג שליטה בלעדית ולהפוך למנהיג.

אם הגור נמצא בתקופה זו בסביבת אחיו הכלבים, הוא ייאבק עמם על המקום הגבוה ביותר בלהקה הפנימית. אם בשלב זה הוא כבר הופרד מיתר הגורים ואומץ על ידי משפחה - המאבק על המנהיגות יתנהל מול הבעלים. כאן, הערנות והמודעות שלכם נכנסת לתמונה: אם לא תעניקו תשומת לב מספיקה לתהליך הזה, אתם עשויים "להתעורר" בעוד כמה חודשים או שנים ולגלות שהגור החמוד שגידלתם הפך להיות בעל הבית.

עליכם להתמודד עם הגור במונחים הלקוחים מעולמו שלו: הבית שלכם הוא הטריטוריה הפנימית שלכם, המשפחה שלכם היא הלהקה הפנימית ושאלת המנהיגות תשפיע על ההתנהלות ועל התפקוד של הלהקה (המשפחה) לשנים רבות. כדי לגדל כלב שחי בשלום עם בני ביתו, עליו לדעת בצורה ברורה שאתם המנהיגים - בלי לוותר על סבלנות, וכמובן תוך שמירה על כבוד הדדי בין הכלב לבני הבית.

התהליך הזה, השמירה על איזון הכוחות בתוך הלהקה הפנימית, מתחיל בתקופה הרביעית להתפתחותו של הגור וממשיך הלאה. בתקופה זו בוחן הכלב את גבולות הבעלים ומברר, פשוטו כמשמעו, מי הכי חזק בבית.

 

כיצד שומרים על האיזון הזה?

יתר תשומת לב - ליטופים, משחקים, הרמת הגור על הידיים בתדירות גבוהה, יחס אוהב וסלחני גם כאשר הגור מתפרע ומתנהג שלא כשורה - כל אלו יחזקו את הגור, יגרמו לו להרגיש כי מעמדו משתפר ויעצימו אצלו את יצר המנהיגות, מצב אשר יגרור אחריו בעיות התנהגותיות רבות שלא יהיה קל לתקנן.

לכן, עליכם להקפיד ולבחון כל העת מהו היחס שאתם מעניקים לגור. עליכם ליצור "מינון" נכון בין האהבה האמתית אליו ובין הצבת גבולות וקביעת חוקים. זה נשמע אמנם מעט מכני ולא טבעי, אך מדובר בעניין קריטי, בעל משמעות אדירה.

שלא תבינו לא נכון: רגשי חיבה ואהבה הם חלק מהותי בתהליך גידול הגור והכלב, לכל אורך חייו. ללא ליטופים, חיבוקים, חיזוקים, שעשועים ומשחקים משותפים שנעשים ביוזמתו של הכלב, הוא ירגיש מוזנח ולא אהוב. אך בכל זאת, הכול חייב להיעשות במינון המתאים.

 

נדגיש כי גם בעולם שבו הכלב והאדם נחשבים לחברים הטובים ביותר, יש גורים אשר בחודשים הראשונים לחייהם כלל לא נחשפים לסביבה ולחברה האנושית. הם מכירים רק את הסביבה המשפחתית הטבעית שלהם ורגילים לחיי הלהקה הפנימית בלבד, בחברת אמם ואחיהם הגורים.

מבחינת ההתפתחות האישית של הגור בהיבט ה"כלבי", אין בכך כל פסול או בעיה. אך כאשר הגור מיועד לגדול בסביבה אנושית (כמו ברוב המקרים), יש לכך משמעות אדירה: אם הוא לא ייצוֹר קשר משמעותי עם בני אדם עד תום תקופה זו - כלומר, עד גיל ארבעה חודשים - הוא יתקשה לפתח מערכת יחסים נכונה ובריאה איתם בהמשך. לכן, החשיפה אל החיים בסביבה האנושית בתקופה זו היא הכרחית.

 

תקופה 5 - מציאת המקום בתוך הלהקה: חמישה עד שישה חודשים

  

בתקופה זו נקבע מקומו של הגור בלהקה הפנימית שלו, והוא לומד כיצד לחיות בתוכה בהרמוניה ובשיתוף פעולה מלא. הסינרגיה בין חברי הלהקה הפנימית וחוזקם של כל הפרטים שבה, מצד אחד, מול אופיו של הגור והחוויות שעבר מצד אחר, הם שיקבעו בסופו של דבר את מקומו ואת תפקידו בלהקה.

בתקופה זו מתפתחים גם חושי הציד שלו בצורה בולטת ובוגרת יותר, התפתחות שמבטיחה גור פעלתן במיוחד, שיחקור בצורה בלתי פוסקת את יכולותיו, בעיקר מבחינה פיזית. 

זכרו כי השימוש במילה "להקה פנימית" אינו מתייחס רק ללהקת כלבים או זאבים: כמו שאמרנו לא פעם בפרקים הקודמים וגם בפרק זה, כלב שגדל בסביבה אנושית יתייחס אליה כאל להקה לכל דבר, על כל המשתמע מכך. לכן בתקופה זו הוא מחפש ומוצא את מקומו בתוך משפחת בני האדם, היא המשפחה שלכם.

 

לאורך התקופה הזו מומלץ מאוד לשחק עם הגור כמה שיותר, כדי לחדד את האינסטינקטים שלו ואת יכולותיו הפיזיות. משחקי "לך תביא" (זריקת הכדור למרחק והמתנה עד שהגור יחזיר אותו לבעליו) הם קלסיים לתקופה זו. במקביל, חשוב מאוד לשדר לגור אופי מנהיגותי ורגוע, של אדם אשר שולט בעניינים וקובע את סדר הדברים. כך, הגור "יתמקם" בדיוק במקום המיועד לו בלהקה שלכם.

 

תקופה 6 - גיל הטיפש עשרה: שבעה חודשים עד שנה וחודשיים

 

תקופה זו נחשבת לשלב האחרון בתהליך התפתחותו של הגור, ומשמשת מבחן עבור הבעלים: זו תקופה אשר ניתן להשוותה לגיל ההתבגרות אצל בני האדם - זמן של בחינת הגבולות, של מתיחת החבל עד לקצה הסבלנות של הבעלים ואף של שינויים קיצוניים במצב הרוח. זהו הזמן להציב לגור גבולות. צפו לכך שהגור ינסה אתכם בחודשים אלו אינספור פעמים, כדי לבדוק כיצד אתם מגיבים. אם תשמרו על עקביות, על סבלנות ועל שקט נפשי, תשיגו תוצאות טובות.

בתום התקופה הזו יתייצב סוף-סוף אופיו של הגור (בהדרגה, כמובן, ולא באופן מיידי), הוא ירכוש את הביטחון העצמי הדרוש לו ולמעשה ייכנס רשמית ל"עולם המבוגרים".

 

:חשוב לזכור

סדר התקופות שהובא כאן, כמו גם הזמנים שצוינו, הם כלליים מאוד ונכתבו בעיקר כדי להעניק לכם תמונה כללית, המלצה וקו מנחה לגבי התנהגותכם לאורך חייו של הגור ובזמן התפתחותו. תיתכן כמובן "זליגה" מתקופה לתקופה הבאה אחריה, כמו גם חפיפה מלאה בין תקופות מסוימות.